Składanie reklamacji to bardzo niekomfortowy i trudny proces. Często musimy jednak reklamować wadliwe wykonaną usługę i zażądać jej naprawy lub zwrotu pieniędzy. W tym momencie zastanawiamy się, w jaki sposób dokonać reklamacji, i choć nie ma jednej konkretnej złotej instrukcji, istnieje kilka porad, z których warto skorzystać.
Dowiedz się jakie prawa ci przysługują
Pierwszym krokiem, który musimy wykonać, aby złożyć reklamację, jest dowiedzenie się, jakie prawa przysługują nam w danym momencie. Będą one różniły się w zależności od sposobu zakupu, miejsca dokonania transakcji, charakteru transakcji, czy branży, w jakiej dokonaliśmy zakupu usługi. W niektórych sytuacjach usługodawcy mogą również rozszerzać podstawowy gwarantowany przez prawo zakres reklamacji, dając klientom np. dłuższy czas na zwrot lub wydłużając znacząco gwarancję.
Powinniśmy zatem zapoznać się ze wszystkimi zasadami zwrotów i reklamacji, które powinny być dobrze opisane na stronie internetowej konkretnego sklepu usługodawcy, z którym współpracowaliśmy. Musimy zatem dowiedzieć się, czy nasz przypadek jest ujęty i opisany oraz czy z łatwością dokonamy reklamacji wykonanej usługi. Reklamacja usługi jest nieco trudniejszą kwestią, gdyż w grę nie wchodzą konkretne produkty, a wykonana usługa. Najczęściej będzie wiązało się to z chęcią zwrotu środków za niewykonanie usługi lub chęcią poprawy — o co z kolei również trudno, jeśli osoba wykonująca dla nas usługę np. budowlaną zawiodła nasze zaufanie.
Negocjowanie naprawy usterki
Składając reklamację, warto podkreślić, że możemy wynegocjować takie rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron i nie musimy kierować się jedynie przepisami, nakazami czy prawami. Tylko od zainteresowanych stron zależy, czy zdecydują się rozwiązać sprawę w taki sposób, aby odstąpiły od roszczeń. Oznacza to, że jeśli całkowity zwrot pieniędzy lub ponowne wykonanie usługi nie jest proste do wynegocjowania, powinniśmy zaproponować inne rozwiązania usługodawcy. Możemy poprosić go o zwrot części środków, tak aby pokryły straty poniesione z tytułu niewykonania usługi. Będzie to dużo lepszym rozwiązaniem, niż bojowanie o pełną stawkę. W takiej sytuacji zarówno usługodawca nie straci pełnej sumy, a my będziemy mogli za otrzymaną część zwróconych pieniędzy spróbować naprawić wykonaną źle usługę np. schodów czy naprawy auta. Nie powinniśmy zatem bać się wychodzić z inicjatywą i proponować nieszablonowych rozwiązań.
Reklamacja usług internetowo
Jeśli korzystaliśmy z usług internetowych lub cyfrowych, również możemy zgłosić naszą reklamację. Przede wszystkim powinniśmy jak najlepiej udokumentować konkretną usługę, a także podkreślić elementy, które według nas nie działają i uprawniają nas do skorzystania z reklamacji. Następnie powinniśmy zgodnie z informacjami w danej firmie, złożyć reklamację np. przez formularz lub e-mailowo. Może również dodatkowo skontaktować się z usługodawcą i upewnić się, że nasza reklamacja wpłynęła do niego i nie została nigdzie zagubiona.
Pomoc prawna
Jeśli złożenie reklamacji nie powiodło się, a usługodawca nie chce naprawić problemu związanego z usługą, którą zamówiliśmy, ostatecznym i najlepszym rozwiązaniem jest zwrócenie się o pomoc do kancelarii prawnej. Warto wybrać taką, która specjalizuje się w prawach konsumenta, gdyż posiada największe kompetencje i często spore doświadczenie w tego typu sprawach. Kancelarie prawne z pewnością posiadają aktualną i kompleksową wiedzę na temat reklamacji. Nawet jeśli nasze sytuacje nie będzie klarowna, kancelaria prawna może pomóc negocjować dla nas korzystne rozwiązanie, które będzie odpowiednie dla obu stron. Kancelarie adwokackie pomogą nam również dochodzić swoich praw, jeśli mamy rację w sporze z usługodawcą, który nie chce naprawić swojego błędu.